Fase 1: Inventarisatie
Er wordt een inventarisatie uitgevoerd van de huidige magazijnorganisatie. De inventarisatie vindt plaats door middel van interviews, waarnemingen dataverzameling. De interviews worden afgenomen met verschillende medewerkers vanuit verschillende lagen in de organisatie.
Zo worden de strategische en tactisch, operationele aspecten behandeld:
• Klantwensen
• Doelstellingen
• Ontwikkelingen op korte en lange termijn
• Aansturing en planning van werkzaamheden
• Plaats van het magazijn in de organisatie (relatie met omgeving)
• Taken en verantwoordelijkheden
• Magazijnactiviteiten en processen
• Digitale infrastructuur (ERP, WMS)
• Inzet interntransportmiddelen
• Inrichting en lay-out
Fase 2: Analyse
Om inzicht te krijgen in de goederenstroombewegingen en de opslagcapaciteit worden kwantitatieve gegevens over het magazijn, de inkomende en uitgaande goederenstroom en voorraadgegevens geanalyseerd. Daarnaast worden de verspillingen in kaart gebracht en de processen geanalyseerd.
Fase 3: Verbetervoorstellen
Op basis van de inventarisatie en de analyse worden er samen met de betrokkenen verbetervoorstellen geformuleerd op bijvoorbeeld onderstaande gebieden:
• Organisatie in het magazijn
• Taken en verantwoordelijkheden
• Aansturing van werkzaamheden
• Administratieve organisatie
• Informatievoorziening
• Aanvullend benodigde ICT-infrastructuur
• Inzet van fysieke hulpmiddelen
• Reduceren transport en bewegingen
• Reduceren doorlooptijden
• Reduceren voorraad
• Reduceren faalkosten in het proces
Fase 4: Verbeteringen doorvoeren
Alle mogelijke verbeteringen zullen worden geprioriteerd op haalbaarheid, terugverdienmogelijkheid, snelle toepasbaarheid en logische volgorde. De verbeteringen worden omgezet in actielijsten die toegekend worden aan medewerkers of groepen medewerkers en de voortgang zal visueel zichtbaar gemaakt worden. Hierdoor zal een continue verbetercultuur ontstaan.
Fase 5: Borgen verbeteringen
Om de verbeteringen te borgen zal gelijk in de verbeterplannen bepaald worden op welke wijze de verbetering blijvend effect gaan hebben voor de organisatie middels tools zoals; taken toewijzen, KPI’s, audits. Gedurende het proces zullen leidinggevende en medewerkers opgeleid worden om zelf kartrekker te zijn en blijven van altijd weer mogelijke verbeteringen.