Zorgen om verplicht omzetten landsymbool in tachograaf
Leestijd: 4 minuten
Nieuwe regel Mobility Package zal leiden tot ontregelde logistieke planning
19-01-2022 Wanneer chauffeurs met een vrachtauto de grens overgaan, moeten zij vanaf 2 februari stoppen op de grensovergang of de eerstvolgende parkeerplaats, om daar het landsymbool in de tachograaf te veranderen naar het land waar het voertuig zich dan bevindt. Dit zal volgens evofenedex zorgen voor opstoppingen en een ontregelde logistieke planning.
Het moeten stoppen en tachograaf aanpassen op de grens is een van de nieuwe Europese vervoersregels die voortvloeien uit het zogeheten Mobility Package (Mobiliteitspakket). Als deze nieuwe eis vanuit ketenperspectief wordt bekeken, is hij niet logisch en zeker zorgwekkend. Als de chauffeur vijf minuten, of langer in verband met opstoppingen bij de eerste parkeerplaats, moet stoppen om het landsymbool om te zetten, dan komen de leveringen te laat. Vijf minuten vertraging klinkt weinig, maar als alle chauffeurs vijf minuten of meer te laat bij de laad- of loslocatie komen, is er een constante verstoring. Dat kan resulteren in uren vertraging. Te late leveringen zorgen voor een verstoring in de gehele keten en planning.
Alternatief
Volgens evofenedex is het logischer als het landsymbool wordt omgezet bij de eerste locatie waar de chauffeur gaat stoppen of gaat rusten vanwege de maximumrijtijd. Deze situatie en de mogelijke oplossingen zal evofenedex gaan bespreken met de desbetreffende overheidsorganisaties.
Zorgen
Naast de zorgen rond een verstoorde keten en het wijzigen van planningen zijn er ook andere zorgen. Een vertraging zorgt ervoor dat je moet wachten op chauffeurs en/of minder personeel over de gehele dag kunt inzetten. Dat kan betekenen dat een bedrijf extra chauffeurs moet aannemen om de overige goederen te vervoeren. Dat levert problemen op, want chauffeurs zijn met de krappe arbeidsmarkt van dit moment amper te vinden. Daarnaast veroorzaakt een extra stop ook een hoger brandstofverbruik en daardoor meer CO2-uitstoot. Met al deze punten zijn uiteraard extra kosten gemoeid.
Unieke gevallen
We vragen de inspectie ook oog te houden voor unieke gevallen en coulant op te treden. Er zijn een aantal bedrijven die gevestigd zijn nabij de landsgrenzen of ondernemen in de Belgische enclave Baarle-Hertog. Deze leden van evofenedex doen zaken in andere landen en passeren meerdere malen per dag de grens. Het constant veranderen van het landsymbool heeft een flinke impact op de operatie van deze bedrijven.
Toekomst
In de toekomst werken we toe naar een nieuwe tachograaf. Bij de smart tacho 2 is het registreren van het landsymbool niet meer noodzakelijk. De slimme tachograaf zal door middel van gps zelf bepalen in welk land de chauffeur rijdt. Halverwege 2023 zal de smart tacho 2 in de nieuwe voertuigen zitten. Vanaf 31 december 2024 zijn alle analoge en digitale tachografen vervangen door de smart tacho 2. Vanaf 21 augustus 2025 zal deze smart tacho 2 in alle voertuigen zitten die grensoverschrijdend vervoer verrichten.
Problemen? Meld het ons
Ondervind je veel problemen bij het veranderen van het landsymbool in de tachograaf, of zie je grote opstoppingen ontstaan bij rustplaatsen? Laat het ons dan weten via onze ledenservice, te bereiken via 079 346 7346 of [email protected]
Gerelateerde nieuwsberichten
Elektronische tolweg A24 lijkt goed te werken
16 december 2024
Knooppunt Velperbroek: vrachtauto's >45 ton mogen niet meer over A12-viaducten
12 december 2024
Nederlandse grenscontroles beginnen vandaag
9 december 2024
Blankenburgverbinding gaat op 7 december open
25 november 2024
Leden ongerust over mogelijke Nederlandse grenscontroles
24 oktober 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
Extra verkeersdrukte bij knooppunt Ridderkerk Noord
21 oktober 2024
evofenedex bezorgd over nieuwe grenscontroles Frankrijk
21 oktober 2024
A4: B-buis Beneluxtunnel in november dag dicht
10 oktober 2024