Wetsvoorstel vrachtwagenheffing naar Tweede Kamer
Leestijd 1 minuut
'Vanaf 2026 betalen voor gebruik van wegen'
16-09-2021 Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing is door demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarnaast heeft zij een bestuursovereenkomst getekend met evofenedex, TLN en VERN waarin is afgesproken dat de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar ondernemers die dat vervolgens weer in kunnen zetten innovatie en het verduurzamen van logistieke ketens.
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III is opgenomen dat in navolging van omringende landen in Nederland de vrachtautoheffing wordt ingevoerd. De vrachtautoheffing heeft twee primaire doelen:
- Binnen- en buitenlands vrachtverkeer laten betalen voor het gebruik van de weg, door de omzetting van een vaste belasting (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) naar een variabele heffing waarbij betaald wordt per gereden kilometer.
- Het innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector.
Het beoogde invoeringsjaar van de vrachtwagenheffing is 2026.
Gezamenlijke inspanning om wegvervoer te verduurzamen
We staan aan de vooravond van een ingrijpende transitie. Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst onderschrijft evofenedex het belang van een duurzame en innovatie wegvervoerssector. Gezamenlijk met de overheid spannen wij ons in om een meerjarenprogramma voor innovatie en verduurzaming op te stellen.
Betalen naar gebruik
Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing ziet evofenedex als een eerste stap naar een systeem van rekeningrijden voor iedereen. Alleen op die manier wordt er daadwerkelijk effect op de bereikbaarheid en het milieu gerealiseerd. Essentieel voor ons is dat de netto-opbrengsten, totdat rekeningrijden voor iedereen is ingevoerd, volledig worden teruggesluisd naar de ondernemers ten behoeve van innovatie en verduurzaming. Een aandachtspunt zijn daarbij de invoeringskosten voor de vrachtwagenheffing.
Gerelateerde nieuwsberichten
Export groeit met bijna 2 procent in oktober
16 december 2024
DNB bezorgd over handelsoorlog na komst Trump
16 december 2024
ING: vraag naar logistiek vastgoed met laadfaciliteit gaat fors toenemen
16 december 2024
Elektronische tolweg A24 lijkt goed te werken
16 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Bereikbaarheid evofenedex tijdens feestdagen
13 december 2024
Nog weinig aanvragen voor ontheffingen zero-emissiezone
12 december 2024
Inspectie: gezond en veilig werken met uitzendkrachten blijft uitdaging
12 december 2024
Exporteur: wat zijn volgens jou de belangrijkste trends voor 2025?
12 december 2024