Trends in Export 2022: "Never waste a good crisis"
Leestijd: 4 minuten
Keynotespeaker Danny Mekić: “Pak je kansen en doe het samen”
08-04-2022 Ook in crisistijden zijn er volop kansen voor internationaal ondernemers, zolang je maar wendbaar blijft en samenwerkt. Dat was gisteren de algehele conclusie tijdens de 24e editie van Trends in Export. In de Johan Cruijff ArenA te Amsterdam kwamen exportprofessionals uit allerlei sectoren dit jaar bijeen om zich te verdiepen in de mogelijkheden en voordelen van digitalisering. Daarnaast was er volop aandacht voor de gevolgen van de Russische invasie in Oekraïne.
Zoals ieder jaar startte Trends in Export met het presenteren van de uitkomsten van het gelijknamige onderzoek. Op basis van een enquête onder honderden bedrijven uit allerlei sectoren brengt dit jaarlijks de trends, kansen, knelpunten en verwachtingen van exporterend Nederland duidelijk in beeld. Bart Jan Koopman en Tom Kaars Sijpesteijn, directeuren van respectievelijk evofenedex en Atradius, presenteerden de onderzoeksresultaten samen met tafelgast Bernard Hammelburg, buitenlandcommentator en presentator van BNR Nieuwsradio.
Zorgwekkend
Naar aanleiding van de Russische inval in Oekraïne, hadden Atradius en evofenedex een extra vragenronde gehouden om inzicht te krijgen in de impact van de oorlog op de exportactiviteiten van Nederlandse ondernemers. “Hieruit kunnen we concluderen dat de verwachtingen voor 2022 aanmerkelijk minder positief zijn dan we aanvankelijk hadden vastgesteld in ons onderzoek”, aldus Bart Jan. “Zagen we in eerste instantie voor het komende jaar een verwachte exportgroei van gemiddeld 8 procent, nu is dat gehalveerd naar 4 procent. Dat is zorgwekkend, omdat de verwachte exportgroei afgelopen jaren nooit lager lag dan 6 procent. Het vertrouwen dat exporteurs hebben in het economische klimaat kwam eerst uit op een 6,7; geen noemenswaardig verschil met de meeste jaren vanaf 2014. De score is nu echter gedaald naar 6,0. Daarmee komen we uit op het niveau van 2012, toen we nog midden in een financiële crisis zaten.”
40 procent van de exporteurs verwacht voor dit jaar een stijging van de exportomzet. “Dit was 62 procent, wat neerkomt op een duidelijke daling. 39 procent verwacht dat de exportomzet gelijk zal blijven, wat iets hoger is dan we aanvankelijk zagen. 21 procent bereidt zich voor op een daling. Dit is aanmerkelijk hoger dan de 6 procent die eerst uit het onderzoek naar boven kwam”, zegt Tom. “Laten wij ondanks deze duidelijke cijfers optimistisch en wendbaar blijven. Scenarioplanning is goed, maar we moeten er ook voor zorgen dat onze business doorgaat”, vult Bart Jan aan.
Ga innoveren
Na de presentatie van het onderzoeksrapport was het woord aan keynotespeaker Danny Mekić, een bekende serie-ondernemer en boardroomadviseur van wereldwijde organisaties en overheden op het gebied van toekomststrategie, innovatie en digitale transformatie. Met tientallen voorbeelden maakte hij de gasten duidelijk dat internationaal ondernemen en digitalisering onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. “Staat de wereld in brand of zit hij vol met kansen? Ik zeg het laatste, never waste a good crisis, want de wereld zit tegenwoordig vol met sensoren die dat mogelijk maken. Ondanks de desastreuze gevolgen van de coronapandemie en de vreselijke situatie in Oost-Europa zijn er momenteel ongelooflijk veel ontwikkelingen op het gebied van technologie en digitalisering, die kansen voor bedrijven opleveren en daarvoor ingezet kunnen worden. Ga daarom innoveren om producten en diensten slimmer, sneller, gezonder en goedkoper te maken. Doe dit vooral ook samen met andere ondernemers. Want als je de juiste mensen bij elkaar brengt en laat samenwerken aan een bepaald doel, kun je fantastische resultaten bereiken.”
Op de opmerking van dagvoorzitter Maarten Bouwhuis van BNR Nieuwsradio dat zijn voorbeelden grotendeels business-to-consumer waren terwijl exporteurs meestal business-to-business werken, antwoordde Danny dat hij niet denkt in B2C of B2B, maar alleen in human-to-human. “Ga gewoon beter en meer doen dan wat je nu al doet. Wat houdt je tegen? Schiphol ontwikkelde zijn apparatuur om de wachttijden te verkorten voor consumenten, maar verkoopt die nu ook aan andere luchthavens.”
E-commerce platformen
Het centrale deel van de middag bestond uit 6 interactieve tafelsessies over actuele onderwerpen als grondstoffenproblematiek en hoe je als exporteur nu je activiteiten kunt digitaliseren en gaan verkopen op e-commerce platformen. Ook was er een sessie over het online presenteren van je bedrijf en producten, en de economische transitie in het Midden-Oosten. Bezoekers die nog dieper op de exporttrends wilden ingaan, konden dit doen met experts van Atradius en evofenedex. Eind van de middag ging de bel toen een grote Caribische drumband swingend de zaal inliep en met veel show de netwerkborrel inluidde.
Iedereen dezelfde problemen
Souraya Falaki, export & supply operations manager bij Diversey Europe in Maarssen, was voor het eerst op Trends in Export. “In de exportwereld is momenteel heel veel aan de hand. Zoals problemen op het gebied van sourcing, transport en valuta. Ook wij lopen daar tegenaan met de handel in onze reiniging- en hygiënetechnologieën. Daarom is het goed om hier te kunnen sparren met mensen die tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Natuurlijk krijg je daar op een middag als deze geen kant-en-klare oplossingen voor, maar je doet wel inspiratie op door te zien hoe andere bedrijven dingen aanpakken. Bovendien heb ik heel goed kunnen netwerken in een gezellige sfeer.”
Exportmanager Michiel Kolstee van de Sonneveld Group uit Papendrecht komt al jaren op Trends in Export en was dit jaar vooral gekomen voor de tafelsessie over het Midden-Oosten. “Iets nieuws heb ik daar niet geleerd, maar je merkte op heel het event wel duidelijk dat iedereen dezelfde problemen met grondstoffen heeft. Sowieso erg leuk om weer eens de deur uit te kunnen gaan met mijn collega’s en andere exportmanagers te spreken. Want na 30 jaar de wereld afreizen, waren de afgelopen 2 coronajaren echt vreselijk.”
Jaarlijks evenement
De uitkomsten van het onderzoek Trends in Export 2022 kun je op deze webpagina raadplegen. Kijk voor meer informatie over het jaarlijkse onderzoek en evenement van kredietverzekeraar Atradius, NLinBusiness en ondernemersvereniging evofenedex op www.trendsinexport.nl.
Gerelateerde nieuwsberichten
CPB: gevolgen importheffingen Trump voor Nederland beperkt
28 november 2024
Minister Klever: “Zet je handel op één dan zet je Nederland op één”
27 november 2024
Nomineren voor Ambassadeprijs 2025 vanaf nu mogelijk
20 november 2024
Uitstel ontbossingsverordening is een feit
15 november 2024
ING uit zorgen over export en concurrentiepositie Nederland
13 november 2024
Klever wil ontwikkelingshulp meer koppelen aan handel
11 november 2024
Tien winnaars Oranje Handelsmissiefonds 2024 bekend
7 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor de handel en logistiek? (deel 3)
4 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor handel en logistiek? (deel 2)
4 november 2024